Vitaminer

Hvad er Vitaminer?
Jørgen Bodholdt – oz3jbp(a)hotmail.com

Er naturligt forekommende stoffer, der er nødvendige for at opretholde livet, der i små mængder nødvendigvis må tilføres organismen,
For få eller for mange vitaminer kan give sygdomme, det kan til tider være svært at få tilstrækkeligt med vitaminer i den kost, vi spiser,
Under graviditeten, Når man får medicin, Som motionist eller idrætsudøver, For ringet råvare  eller FastFood, Fødevare med alverdens tilsætnings- stoffer som kroppen ikke har brug for.
Hvis man skulle forsimple det, kunne man sige, at hvis kroppen var en motor, ville vitaminerne være tændrør, der skulle få benzinen til at virke. Mangel af blot et enkelt vitamin kan bringe kroppen ud af balance. Alle vitaminerne er vigtige komponenter i funktionen af kroppens enzym-system.
Efter opløselighed kan vitaminerne inddeles i de fedtopløselige, hvortil høre vitamin A, D, E og K, og de vandopløselige, der omfatter vitamin B og C (For B-vitaminets vedkommende er der, B1, B2, B5, B6, B7, B12 og Biotin (tidligere kaldet vitamin H) )“Falske” vitaminer

Der findes også andre stoffer, der nogle gange kaldes vitaminer. De har typisk bogstaver som P, T, U eller B og har andre tal, end dem der er nævnt under de vandopløselige vitaminer. Disse stoffer er dog ikke rigtige vitaminer.

VITAMIN A (retinol)
Hvad virker det for?: Holder overhuden og huden sund, beskytter mod infektioner. Virker som antioxidant og styrker immunforsvaret. Beskytter mod forskellige former for tumor. Vigtigt for et godt syn, især et godt nattesyn.
Hvor findes det?: Gulerødder, tomater, persille, grønkål, abrikoser, mælk, smør, æg, lever.
Anbefalet dgl. tilførsel:  Voksne 800 mcg, børn 1-10 år 400 mcg.
Mangelsymptomer: Sår og candida i munden, nedsat syn, akne, tør og skællet hud, skæl, hyppige forkølelser og infektion, blærebetændelse, diarré.
Fremmer udnyttelsen: Kræver tilstedeværelse af zink. Det er mere virksomt sammen med vitaminerne C og E. Tages bedst i et multivitaminpræparat og sammen med fedtholdige levnedsmidler.
Hæmmer udnyttelsen: Varme, lys, alkohol og tobak.

VITAMIN B1 (tiamin)
Hvad virker det for?: Vigtigt for produktion og udnyttelse af energi, for nervesystemets funktion, fordøjelsen og væskebalancen.
Hvor findes det?: Melasse-gær, fuldkornsprodukter, ærter, nødder, bønner, mælk, æg.
Anbefalet dgl. tilførsel:  Voksne 1,4 mg, børn 1-10 år 0,7 mg.
Mangelsymptomer: Muskelsvaghed, øjensmerter, irritabilitet, koncentrationsbesvær, dårlig hukommelse, mavesmerter, forstoppelse, kløen i hænderne og på benene, hjertebanken.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen, magnesium og mangan. Tages bedst sammen med måltiderne og i et B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen: Antibiotika, the, kaffe, p-piller, alkohol, alkaliske stoffer som gær i pulver, anidridsolforose (konserveringsmiddel). Kogning og forarbejdning af levnedsmidlerne; stress.

VITAMIN B2 (riboflavin)
Hvad virker det for?: Bidrager i omdannelsen af fedt, sukker og protein til energi. Uundværligt for bevarelsen af en sund hud. Medvirker i reguleringen af kroppens pH-værdi. Nødvendigt for hår, negle og øjne.
Hvor findes det?: Melasse-gær, grønkål, broccoli, bønnespirer, hvedespirer, mælk, æg, ost, fisk.
Anbefalet dgl. tilførsel:  Voksne1,6 mg, børn 1-10 år 0,8 mg.
Mangelsymptomer: Brænden og irritation i øjnene, øget lysfølsomhed, irritation i tungen, grå stær, fedtet og mat hår, eksem eller hudbetændelse, skøre negle, revner i mundvige og læber.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen og selen. Tages bedst sammen med et måltid og i B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen: Alkohol, p-piller, the, kaffe, alkaliske stoffer som gær i pulver, anidrinsolforose (konserveringsmiddel). Kogning og forarbejdning af levnedsmidlerne.

NIACIN (B3)
Hvad virker det for?: Uundværligt i energiproduktionen, for centralnervesystemet og huden, regulerer sukkerindholdet i blodet og nedsætter kolesterolet. Har betydning for fordøjelsen.
Hvor findes det?: Melasse-gær, fuldkornsprodukter, kartofler, kål, fisk.
Anbefalet dgl. tilførsel:  Voksne 18 mg, børn 1-10 år 9 mg.
Mangelsymptomer: Svækkelse, diarré, søvnbesvær, hovedpine eller migræne, hukommelsessvigt, ængstelse og spænding, depression og irritabilitet, blødning eller øget følsomhed i gummerne, uren hud, eksem.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med andre vitaminer fra B-gruppen og naturligt krom. Tages bedst i forbindelse med måltid i B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen: Antibiotika, the, kaffe, p-piller, alkohol.

PANTOTENSYRE (B5)
Hvad virker det for?: Medvirker i energiproduktionen, kontrollerer fedtstofskiftet. Uundværligt for centralnervesystemet. Spiller en rolle i produktionen af anti-stress hormonerne (steroider). Holder hår og hud sunde
Hvor findes det?: Melasse-gær, fuldkorn, sojabønner, grønne grønsager, æggeblommer, lever
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 6 mg, børn 1-10 år 3 mg.
Mangelsymptomer: Rysten eller muskelkramper, apati, koncentrationsvanskelighed, varme fødder eller ømme hæle, kvalme eller opkastninger, svækkelse, udmattelse også efter lette fysiske anstrengelser, tænderskæren.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med andre vitaminer i B-gruppen og folsyre. Tages bedst sammen med et måltid.
Hæmmer udnyttelsen: Stress, alkohol, the og kaffe. Ødelægges af varme og forskellige former for forarbejdning af levnedsmidlerne.

VITAMIN B6 (pyridoxin)
Hvad virker det for?: Essentiel for udnyttelsen og fordøjelsen af proteiner, for centralnervesystemet og produktionen af hormoner. Medvirker til balancen i kønshormonerne og bruges følgelig i behandlingen af det præmenstruelle syndrom (PMS) og til klimakterieproblemer. Virker antidepressivt og vanddrivende. Hjælper ved allergier.
Hvor findes det?: Melasse-gær, fuldkornsprodukter, kartofler, kål, mælk, kød, lever.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 2 mg, børn 1-10 år 0,8 mg.
Mangelsymptomer: Vandladningsbesvær, kløen i hænderne, depression og nervøsitet, rysten eller muskelkramper, svækkelse, hudskæl.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med andre vitaminer i B-gruppen, zink og magnesium. Tages bedst i forbindelse med måltid og sammen med zink.
Hæmmer udnyttelsen: Alkohol, tobak, p-piller, proteinrige levnedsmidler.

FOLSYRE (B9)
Hvad virker det for?: Essentielt for hjerne og centralnervesystemet (især i den første fase af graviditeten). Uundværlig for produktionen af energi.
Hvor findes det?: Mørkegrønne grønsager, gulerødder, æg, abrikoser, græskarkerner, avocados, fuldkornsprodukter.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 200 mcg, børn 1-10 år 75 mcg.
Mangelsymptomer: Eksem, revnede læber, grå hår, ængstelse og spænding, hukommelsessvigt, svækkelse, appetitløshed, mavesmerter, depression, risiko for medfødte skader i nervesystemet (rygmarvsbrok).
Hæmmer udnyttelsen: Høje temperaturer, lys, forarbejdede levnedsmidler, p-piller.

VITAMIN B12 (cobalamin)
Hvad virker det for?: Nødvendigt for udnyttelsen af proteiner. Bidrager til transporten af ilt i blodet, nødvendig for dannelsen af de røde blodlegemer, DNA-syntesen og nervesystemet. Fjerner giftstofferne fra bl.a. tobak..
Hvor findes det?: Æg, lever, kød, ost, mælk. NB! Forekommer ikke i relevante mængder i gængse grønsager.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 1 mcg, børn 1-10 år1 mcg.
Mangelsymptomer: Dårligt hår, eksem eller hudbetændelse, øget følsomhed i mundhulen over for kolde og varme ting, irritabiltet, ængstelse eller spænding, forstoppelse, svage eller smertende muskler, bleghed.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med folsyre og calcium. Tages bedst sammen med måltiderne i et B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen: Alkohol, tobak, for lidt mavesyre.

BIOTIN
Hvad virker det for?: Særligt vigtigt i barndommen; hjælper organismen med at udnytte de essentielle fedtsyrer.
Hvor findes det?: Nødder, frugter, ølgær, æg, mælk, kornprodukter, lever.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 150 mcg, børn 1-10 år 20 mcg.
Mangelsymptomer: Tør hud, dårligt hår, grå hår, svage eller smertende muskler, appetitmangel eller kvalme, eksem eller hudbetændelse.
Fremmer udnyttelsen: Mere aktiv sammen med de andre vitaminer i B-gruppen, magnesium og mangan. Tages bedst i forbindelse med måltiderne i et B-kompleks præparat.
Hæmmer udnyttelsen: Rå æggehvide og friturestegte levnedsmidler.

VITAMIN C (ascorbinsyre)
Hvad virker det for?: Styrker immunsystemet, medvirker i bekæmpelsen af infektioner og til dannelsen af kollagen. Har en positiv indflydelse på knogler, hud og arterier. Antioxidant, hjælper med udskillelse af toksiske stoffer og beskytter mod kræft og hjertelidelser. Fremmer produktionen af anti-stress hormoner.
Hvor findes det?: Citrusfrugter, acerola (sydamerikansk kirsebær) og andre frugter, hyben, løg, paprika, kartofler og andre grønsager.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 60 mg, børn 1-10 år 40 mg.
Mangelsymptomer: Hyppige forkølelser og infektioner, følsomme og blødende gummer, karskørhed, næseblod, langsom sårheling, vabler.
Fremmer udnyttelsen: Bioflavonoiderne i frugt og grønsager styrker dets virkninger. Arbejder sammen med vitaminerne i B-gruppen til produktion af energi og med vitamin E som antioxidant.
Hæmmer udnyttelsen: Tobak, alkohol, miljøforurening, stress, friturestegte levnedsmidler.

VITAMIN D (calciferol)
Hvad virker det for?: Hjælper med til at holde knoglerne stærke og sunde, idet det har betydning for optagelsen af calcium og fosfor.
Hvor findes det?: Fisk, lever, æg, mælk, dannes af huden ved sollys. Vegetarer: Vitamin A og vitamin D tablet.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 5 mcg, børn 1-10 år10 mcg.
Mangelsymptomer: Stivhed eller smerter i leddene, rygsmerter, karies i tænderne, muskelkramper, hårtab.
Fremmer udnyttelsen: Solbadning, virker bedre sammen med vitaminerne A, C og E.
Hæmmer udnyttelsen: Mangel på sol, friturestegte levnedsmidler.

VITAMIN E (tocoferol)
Hvad virker det for?: Antioxidant, beskytter huden også mod cancer. Hjælper kroppen med at udnytte ilten, forebygger åreforkalkning og tromboser (engelsk undersøgelse viste 1996, at risikoen for hjerteslag reduceres med 75% ved indtagelse af 5-600 mg daglig). Øger frugtbarheden og sårhelingen. Gavnlig for huden. Forebygger grå stær.
Hvor findes det?: Ikke-raffinerede vegetabilske olier, fuldkornsprodukter, hvedekim, bælgfrugter.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 10 mg, børn 1-10 år5 mg.
Mangelsymptomer: Manglende seksuallyst, træthed, karskørhed, langsom sårheling, åreknuder, trætte muskler, barnløshed.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med vitamin C og selen.
Hæmmer udnyttelsen: Tilberedelse af levnedsmidler ved høje temperaturer (især friturestegning); luftforurening, p-piller, overdreven brug af fedtstoffer eller raffinerede og forarbejdede olier.

VITAMIN K (phylloquinon)
Hvad virker det for?: Uundværlig for blodets koagulering (størkning).
Hvor findes det?: Grønne grønsager som spinat, grønkål, broccoli, dannes også i tarmen.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 70 mcg, børn 1-10 år 15 mcg.
Anbefalet dgl. tilførsel: Blødninger.
Fremmer udnyttelsen: En afbalanceret tarmflora.
Hæmmer udnyttelsen: Antibiotika; mangel på brystamning.

Kilde: helsenyt.  WHO