Mineraler

Mineraler
Jørgen Bodholdt * oz3jbp(a)hotmail.com

Mineraler

Vitaminer og mineraler blandes ofte sammen, som kom det ud på ét. Man det er to vidt forskellige ting. Mineralerne er stoffer, der enten hjælper vitaminerne med at fungere eller er en slags byggesten i kroppen til for eksempel knogler og tænder. Men de kan også have andre funktioner, som for eksempel jern i blodets hemoglobin eller til regulation af nervesystemet eller kroppens væske- og saltbalance.

CALCIUM (Ca)
Hvad virker det for?: Vigtigste mineral i opbygningen af knogler og tænder, regulerer nerve- og muskelfunktionen, hormonproduktion, hjertevirksomhed, energioplagring i cellerne.
Hvor findes det?: Mælk, ost, grønne grønsager, sesamfrø, æg, fisk, østerskalpulver, koralpulver, dolomitkalk.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 800 mg, børn 1-10 år 400 mg.
Mangelsymptomer: Muskelkramper, karies i tænderne, irritabilitet, nervøs ængstelse, søvnbesvær, knogleskørhed, engelsk syge, svag knoglevækst hos børn.
Fremmer udnyttelsen: Optagelsen fremmes af vitamin D, proteiner, laktose (mælkesukker) og magnesium.
Hæmmer udnyttelsen: Sukker, sodavand, slik, rå korn, klid og grønsager indeholder syreforbindelser (f.eks. oxalinsyre i rabarber), der kan binde calcium, forarbejdede levnedsmidler med meget fosforfosfat. Det ideelle forhold mellem fosfor og calcium er 1:1.

FOSFOR (P)
Hvad virker det for?: Nødvendigt for knogler og tænder, cellevækst, hjertemusklens sammentrækning og nyrernes funktion; indgår i energiproduktionen.
Hvor findes det?: Melasse-gær, mælk, hele korn, nødder, æg, sesamfrø, ost, fisk.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 800 mg, børn 1-10 år 600 mg.
Mangelsymptomer: Svækkelse, appetitmangel, stivhed og ømhed i led, nervøse lidelser.
Fremmer udnyttelsen: Optagelsen fremmes af vitamin D.
Hæmmer udnyttelsen: For meget jern, for lidt vitamin E, for lidt eller for meget vitamin D og calcium, for meget sukker og protein; vanddrivende midler, alkohol, kaffe, the, cola.

JERN (Fe)
Hvad virker det for?: Binder ilten til de røde blodlegemer og er derfor nødvendig for ilttransporten i kroppen.
Hvor findes det?: Fuldkornsprodukter, tørrede frugter, nødder, bønner, kød, lever, melasse.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 14 mg, børn 1-10 år10 mg.
Mangelsymptomer: Træthed, manglende koncentration, bleghed, blodmangel, for lavt blodtryk, svimmelhed, svage negle.
Fremmer udnyttelsen: Optagelsen fremmes af vitamin C.
Hæmmer udnyttelsen: Kaffe, the, alkohol, forarbejdede levnedsmidder indeholdende fosforfosfater. Bemærk, at hæmoglobinjern (fra dyreblod) giver øget risiko for blodpropper).

JOD (J)
Hvad virker det for?: Indgår i skjoldbruskkirtlens hormoner og er derfor vigtigt for energiproduktion og barnets vækst
Hvor findes det?: Kelp/tang, løg, havsalt, fisk
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 150 mcg, børn 1-10 år 70 mcg.
Mangelsymptomer: Struma, stofskifteforstyrrelser, træthed, koncentrationssvækkelse, irritabilitet, mental retardering hos børn
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med proteinrige levnedsmidler; udnyttelsen fremmes af vitamin B6, C, mangan og cholin
Hæmmer udnyttelsen: Jordnødder, uristet sojamel, kål

KALIUM (K)
Hvad virker det for?: Vigtigt for cellernes væskebalance og sammen med natrium for deres energiproduktion, for nerver, hjerte, tarmperistaltik.
Hvor findes det?: De fleste vegetabilske levnedsmidler.
Anbefalet dgl. tilførsel: Ikke angivet.
Mangelsymptomer: Træthed, hudproblemer, nervøsitet, fordøjelses- og vandladningsproblemer.
Fremmer udnyttelsen: Udnyttelsen bedres, når kalium tages sammen med natrium, magnesium, fosfor og calcium.
Hæmmer udnyttelsen: Sukker, salt, forarbejdede levnedsmidler.

KOBBER (Cu)
Hvad virker det for?: Deltager i dannelsen af mange enzymer og bloddannelsen, vigtigt for sunde knogler, styrker immunforsvaret.
Hvor findes det?: Tørrede bønner, ærter, hel hvede, blommer, rosiner.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 2 mg, børn 1-10 år 1 mg.
Mangelsymptomer: Blodmangel, åreforkalkning, væskeansamlinger, træthed, hårtab, knogleskørhed, hudlidelser.
Fremmer udnyttelsen: Almindeligt vand fra hanen indeholder kobber (fra vandrør).
Hæmmer udnyttelsen: Vitamin C, zink og mangan reducerer kobberværdierne.

KROM (Cr)
Hvad virker det for?: Spiller en vital rolle i blodsukker- og fedtstofskiftet og for immunsystemet
Hvor findes det?: Melasse-gær, æg, majsolie, tørrede frugter, fuldkornsprodukter
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 50 mcg, børn 1-10 år 20 mcg.
Mangelsymptomer: For lavt blodsukker, sukkersyge, for meget kolesterol i blodet, hjertelidelser, infektioner.
Fremmer udnyttelsen: Fuldkornsprodukter.
Hæmmer udnyttelsen: Alle raffinerede levnedsmidler indeholder intet eller meget lidt krom.

MAGNESIUM (Mg)
Hvad virker det for?: Har betydning for over 300 enzymer i kroppen og energi- og hormonproduktionen, vigtig for cellernes sundhed og nervesystemet. Spiller en rolle for udnyttelsen af vitaminerne B1, B6, C og E.
Hvor findes det?: Grønne grønsager, mandler, nødder, fisk, kød, dolomitkalk.
Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 300 mg, børn 1-10 år 150 mg.
Mangelsymptomer: Irritabilitet, ængstelse, nervøse lidelser, for høj puls, muskelkramper, muskelsvaghed, appetitløshed.
Fremmer udnyttelsen: Mere virksom sammen med calcium, idet det ideelle forhold mellem magnesium og calcium er 1:2.
Hæmmer udnyttelsen: Alkohol, kaffe, the, salt.

MANGAN (Mn)
Hvad virker det for?: Betydning for væksten, nervesystemet, knoglerne, dannelsen af enzymer og hormoner og for udnyttelsen af vitaminerne i B-gruppen, C og E.
Hvor findes det?:
Fuldkornsprodukter, nødder, avocados, oliven, blommer.
Anbefalet dgl. tilførsel:
Voksne 2,5 mg, børn 1-10 år 1 mg.
Mangelsymptomer:
Diabetes, hjertesygdomme, åreforkalkning, muskelsvaghed, reumatisme.

MOLYBDÆN (Mo)

Hvad virker det for?: Medvirker i dannelsen af forskellige enzymer.
Hvor findes det?:
Fuldkornsprodukter, bælgfrugter, solsikkekerner, lever.
Anbefalet dgl. tilførsel:
Voksne 150 mcg, børn 1-10 år 50 mcg.
Mangelsymptomer:
Irritabilitet, uregelmæssigt hjerteslag, mangel på dannelse af urinsyre.

NATRIUM (Na)

Hvad virker det for?: Opretholder sammen med kalium væskebalancen i kroppen, vigtigt for nerver og muskler og pH-balancen sammen kalium, calcium og magnesium.
Hvor findes det?:
Melasse, kødprodukter, ost.
Anbefalet dgl. tilførsel:
Ikke angivet.
Mangelsymptomer:
Tørhed i munden, appetitmangel, opkastninger og kramper.

SELEN (Se)
Hvad virker det for?: Vigtigt for leverens funktion, immunsystemet, synet, hårets og hudens sundhed, hjertet, medvirker i hormonproduktionen, antioxidant.
Hvor findes det?:
Kød, fisk, fuldkornsprodukter, mejeriprodukter.
Anbefalet dgl. tilførsel:
Voksne 50 mcg, børn 1-10 år 25 mcg.
Mangelsymptomer:
Hjertesygdomme, for højt blodtryk, ledlidelser, gigt, hudproblemer, svækket syn.
Fremmer udnyttelsen:
Bedre udnyttelse sammen med vitamin E og C.
Hæmmer udnyttelsen:
Forarbejdede levnedsmidler.

ZINK (Zn)

Hvad virker det for?: Betydning for væksten, insulinaktiviteten, udnyttelsen af vitamin A, kirtlerne, kønsorganerne, sårheling og immunsystem.
Hvor findes det?:
Hvedekim, ølgær, græskarkerner, kød, fisk, lever.

Anbefalet dgl. tilførsel: Voksne 15 mg, børn 1-10 år5 mg.
Mangelsymptomer: Hudlidelser, hårtab, apati, nedsat vækst, mental retardering, fosterskader, hyppigere infektioner, langsom sårheling.
Fremmer udnyttelsen: Udnyttes bedre i knogleopbygningen sammen med calcium.
Hæmmer udnyttelsen: Nedsat udnyttelse sammen med kobber og kadmium. 

kilde: helsenyt. WHO